Wat algemene info (100cc cylinder)
 
   
  • Over de 100cc cylinders die eind '84 op een aantal KS80's gemonteerd werden (In Duitsland konden deze 100cc machiene's goedkoop in de verzekering) de volgende info, deze cylinders werden voorzien van een merkteken "100", (rechterkant) de foto Nr. 6.01A verduidelijkt e.e.a ook is hier de zuigerbemating weergegeven. De 100cc cylinders uit "China" zijn wel met de origineeel mallen gemaakt echter met een andere "zuigerwand' i.p.v. een "chroom" wand, is hier een gietijzeren bus geplaatst en zij hebben het merkteken ook niet.
  • Opde rechterfoto Nr. 6.01B staat de prestatie curve -> 7,4KW bij 6700toeren
Nr. 6.01A
Nr. 6.01B
 
Koppeling (KS80) demonteren/monteren
           
Nr. 6.02A
Nr. 6.02B
Nr. 6.02C
Nr. 6.02D
Nr. 6.02E
Nr. 6.02F
Nr. 6.02G
  • Het eerste wat we moeten doen is de olie aftappen, daarna gaan we de koppelingkabel losmaken en het koppelingsdeksel losschroeven, als de deksel verwijdert is zien we de koppeling zitten, in het midden zit 'n druklagertje dit moeten we meteen lospakken (anders valt het eruit)
  • We kunnen nu de koppeling kontroleren op speling, (foto 6.02B) beweeg de buitenste helft t.o.v. het tandwielgedeelte (hier mag niet veel beweging in zitten, op het voorbeeld is dit 4,5cm <- dit is erg veel klinkt ook als metaal op metaal) hoe meer beweging des te slechter is de koppeling (de rubbers in het koppelinghuis zijn dan versleten)
  • Tevens kun je nu kontroleren of er speling is op het lager van de koppeling
  • Kontroleer ook of er ergens stukken van afgebroken zijn.
  • Vervolgens demonteren we de 5 schroeven die op het buitenste plaatje zitten, doe dit geleidelijk/tesamen de veren (8stuks) die hierachter zitten drukken het plaatje weg
  • Om de moer (die het koppelinghuis vastzet) te demonteren en het koppelingshuis te "borgen"gebruik ik een hulpje(foto 6.02X/Y)
  • Als de moer en de borgring verwijdert is kan het koppelingshuis uitgenomen worden
  • e.e.a. kan nu schoongemaakt worden (b.v. met benzine)
  • Er zijn 2 versies van koppelingshuizen, een is met geintegreerde rubbers (foto 6.02K) en er is een uitvoering waarbij de rubbers vervangen kunnen worden (foto 6.02L)
  • Het demontabele koppelingshuis (zie ook foto 6.02U/V) heeft het voordeel dat de rubbers vervangen kunnen worden
Nr. 6.02K
Nr. 6.02L
 
Nr. 6.02U
Nr. 6.02V
 
Nr. 6.02X
Nr. 6.02Y